E-commerce Trend, Unit Trust Fund Asia Pacific


'Online shopping' telah menjadi trend yang semakin popular. Di US, sejak akhir 2014, harga saham Wal-Mart telah jatuh berbanding dengan saham Amazon yang melonjak naik.


Sumber: Business Insider


Di bahagian Asia pula, saham-saham syarikat e-commerce seperti Ali Baba dan Tencent Holdings setakat ini year to date (YTD) telah meningkat sehingga lebih
30% - jika mempunyai pegangan saham sebanyak RM 10,000 sejak January 2017, keuntungan sekarang 30% bersamaan RM 3,000!. Kebanyakan dana ekuiti (equity unit trust funds) yang melabur di bahagian Asia Pacific, Emerging market dan Greater China kebiasaannya memegang kedua-dua saham syarikat dalam senarai 'Top Holding'. 

(Nota: Untuk mengetahui senarai 'Top Holdings' sesuatu unit trust fund, sila rujuk fund fact sheet fund berkenaan di laman website syarikat yang mengendalikan fund tersebut.)


Saham Ali Baba dan Tencent Holdings telah meningkat sebanyak lebih 30% YTD


Tahniah kepada pelabur yang telah mempunyai Asia Pacific fund di dalam portfolio pelaburan mereka. Masih belum terlambat sekiranya belum berbuat demikian kerana menurut pandangan fund manager Arthur Kwong - head of Asia ex-Japan equities di BNP Paribas Investment Partners - untuk jangka masa panjang, pasaran ekuiti Asia masih lagi murah dengan diskaun sebanyak 30% jika dibandingkan dengan pasaran US.

Ada beberapa top Asia Pacific dan Greater China unit trust funds berkualiti yang menpunyai rating dan rekod prestasi yang baik berdasarkan maklumat daripada Morningstars dan Lipper. Saya juga sudah mendapat keuntungan walaupun hanya 3 bulan melabur di fund tersebut. ๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜‰

Interested? Hubungi saya untuk consultation. 

Happy Investing. 

Your trusted Unit Trust Consultant
Zhafran @ Abu Muhammad 
Whatsapp / Telegram: 0122153974
Email: zhafran.jarir@gmail.com


No comments:

Post a Comment

Up