Unit Trust dan Stock Market

Equity Unit Trust

Jika orang kata stock market, equity market, pasaran saham dan sebagainya semua terms ini adalah refer kepada maksud yang sama iaitu Equity Market.
Equity Market adalah tempat untuk berjual beli saham-saham syarikat public listed seperti TNB, Nestle, Dutch Lady, Axiata dan sebagainya.


Historically, stock market merupakan instrument pelaburan yang memberikan keuntungan yang paling tinggi jika dibandingkan dengan instrument pelaburan yang lain seperti emas, bond dan money market.



Investment Type
Historical Annual Returns
Reference
Equities
8.94 %
Bursa Malaysia KLCI Index
Bonds
5.06 %
Public Bond Fund
Gold / Silver
4.10 %
Kuwait Finance House Gold
Cash
3.95 %
OCBC Fixed Deposit Deal II
Sumber: imoney.my


Terdapat beberapa cara untuk melabur di stock market. Pertamanya, pelabur boleh melabur sendiri melalui trading platform yang disediakan oleh broker-broker yang berdaftar. Setakat January 2017, terdapat 11 Islamic Participating Organisations (POs) yang menyediakan stockbroking services.







Tetapi, untuk melabur sendiri di stock market memerlukan ilmu dan kajian terperinci sebelum membeli / menjual saham syarikat. Sudah tentunya ia memakan masa. Bukan itu sahaja, kebanyakan pelabur tidak tahu bagaimana membina portfolio, tidak tahu bila perlu beli dan jual dan berapa banyak yang mereka perlu laburkan.


Jadi jika ada masalah ini, cara kedua untuk melabur di stock market ialah dengan memberikan duit untuk dilaburkan oleh professional fund manager melalui Unit Trust.  Fund manager ini yang akan laburkan bagi pihak anda untuk menjana keuntungan dari stock market. ASB, TH, dan KWSP juga menggunakan konsep yang serupa di mana mereka ada professional fund managers untuk melabur duit para pelabur (pendopesit bagi kes TH). Dengan ini, risiko dapat dikurangkan kerana fund manager ini merupakan professional dan pakar dalam bidang mereka. Mereka ada kemudahan yang tidak dimiliki oleh pelabur awam. Sebelum membeli saham-saham syarikat, kebanyakan mereka ada team yang komited mengkaji syarikat yang mereka pilih samada berpotensi menjana keuntungan syarikat ataupun tidak. 

Apa pun pilihan anda, pastikan membuat keputusan yang bijak sebelum melabur wang hasil titik peluh anda.

Semoga bermanfaat.

Happy Investing.


Zhafran @ Abu Muhammad 
Whatsapp / Telegram: 0122153974
Email: zhafran.jarir@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Up